tisdag 23 augusti 2011

Typiskt höst fika......

.......... gjorde vi ikväll.

Kan du gissa vad det vart?

Äppelkaka!




Oh vad jag älskar äppelkaka. Mellan sonen var ut och plockade äpplen och vi snodde ihop till en go fika till tv3´s nya program, True Talent.
Det är en kille härifrån, eller han är uppvuxen här i Växbo men bor nu i Stockholm som var med och gick vidare. Stig Westerlund. Att han var så duktig att sjunga det visste jag inte så nu måste man hålla tummen för honom.

Äppelkaka

200 gr margarin
1dl socker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt, gärna mindre
3dl vetemjöl
Äpplen och kanel

Blanda de torra ingredienserna, slå över smält margarin och rör ihop detta till en smet.
Skala och skär äpplena i bitar, lägg i en form och strö kanel över.
Fördela pajsmeten över äpplena.

Grädda ca 30 min och ha en ugnsvärme på 175 - 200

2 kommentarer:

  1. Åhhh, så gott de ser ut. Synd att man inte har nån ugn som är människovänlig här i Norge. Ha de bäst..

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Äppelkaka är ju så gott. Jag har ju massor med äpplen men har ännu inte hunnit göra någon kaka. Men det står på min lista :)

    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera