söndag 7 augusti 2011

Allt det roliga.......

......... har ett slut.

Idag gjorde jag den sista rabarber gjutningen för i år.  För idag tog nämligen betongen slut. Det finns väl mer att köpa i affären men det får bli nästa sommar.
Måste hitta på andra saker att gjuta i och göra utav.

Av rabarberna så gjorde jag saft.
Det receptet jag har är lätt att göra efter och saften blir jättegod. Jag fryser ner den sedan i petflaskor och tar fram eftersom vi dricker och en flaska går nästan åt direkt.


Fick höra att det inte var så bra att göra något på rabarberna så här långt fram på säsongen men jag märkte då ingen skillnad saften smakade som den brukar. 



Här får du receptet om du blir sugen på att pröva.

Rabarbersaft

3kg rabarber
2st citroner
3,25l hett vatten
1pkt vinsyra

Tvätta rabarberna och skär de i bitar. Varva rabarber och citronskivor i ett kärl av plast. Koka upp vattnet och häll det i hinken. Låt blandningen stå på ett mörkt och svalt ställe i två dagar.
När två dagar har gått sila av rabarberna. Rör i sockret och när det är upplöst så kan du späda ut vinsyran i lite av saften innan du häller det på flaskor.

Jag brukar hälla upp på petflaskor och frysa in saften. Då är jag säker på att den inte jäser.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar