lördag 10 december 2011

Mera godsaker bjuder jag på..........

......... varsegod!

Ja då var jag i farten igen!

Igår kväll bakade jag Saffrans skorpor och Twix.

Twixen var ju helt underbara. Smakade näst intill som den du köper i affären.
Jag gjorde nog lite överkurs när jag gjorde mina. För i receptet så stod det att man skulle bre den smälta chokladen på ovan sidan av kakan men jag delade toffe´ bitarna i smla små bitar och sedan rullade jag hela biten i choklad så den vart täckt. Tyckte annars att den påminde mer som en kaka men nu vart det en godis bit av den.



Här får du receptet om du vart sugen

Twix julgodis

Ingredienser

Kaka
6,5dl mjöl
1dl socker
225gr smör

Kola smet
175gr smör
2dl socker
3dl grädde
2msk sirap

Garnering
200gr ljus blockchoklad

Sätt ugnen på 175grader. Blanda alla ingredienserna till kakan och platta ut smuldegen i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda bottenkakan i ca 20 min.

Blanda ingredienserna till kola såsen i en tjockbottnad kastrull och låt koka på svag värme i ca 1 timme eller tills såsen har tjocknat till kräm

Bred såsen över den färdig gräddade kakan
Smält chokladen och bred den över kola såsen när den har stelnat något.

När chokladen har stelnat skär du upp i lagom mumsbitar


1 kommentar:

  1. Den måste jag pröva, låter super gott...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera