tisdag 18 oktober 2011

I mitt nästa liv ska jag bli..........

.............. bagare.

Fast igentligen är jag för morgontrött så det får bli en bagare som har nattöppet istället ;-)

Jag är helt fascinerad av alla dessa bakbloggar som finns. Jag kan sitta i timmar (nu överdrev jag lite) och bara surfa bland alla dessa bloggar. Leta recept och få inspiration att pröva något nytt.
Vilka tårtor och cupcakes som skapas sen. Helt otroligt!!

I söndags var vi hem till mina föräldrar och då fick de vara lite som försöks kaniner för något som jag hittat när jag surfat runt.

Lingonbakelser.

Jag började med att göra små formar av vitchoklad. Dessa gjorde jag genom att smälta vitchoklad och sedan penslade jag insidan av en smöbrödsform. Formen satte jag sedan i ett äggpaket så den skulle behålla formen. Detta gjorde jag ca 3 ggr efter varje pensling satte jag in dom i kylen så de fick stelna.

När formen hade stelnat, jag lät den stå över natten så pillade jag bort pappret och så hade jag min lilla choklad form :-)

Sedan gjorde jag lingongrädde som jag fyllde formarna med.
Det var riktigt gott, lingonen som är lite syrliga och sedan den den söta chokladen.


Lingongrädde

Lingon
Florsocker
Grädde

Mixa lingon med en stavmixer. Rör ner lite florsocker. Vispa grädden fluffigt och vänd net lingonmoset lte slarvigt. Spritsa sedan lingongrädden i formarna.

Lätt som en plätt och gott!

1 kommentar:

  1. Så gott det ser ut... gillar också att baka.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera