söndag 15 januari 2012

Go fika........

............ bjöd jag på idag!

Idag prövade jag min julklapp, mitt macaroneset.

Gick hur bra som helst!

Jag hade läst hos andra hur "kakorna" hade fastnat i silikon plattan så jag penslade plattan med lite smör och strödde mannagryn över. Plattan räckte inte till så jag fick ta en plåt på sidan om med papper också.
Mina kakor fastande inte alls. Men de vart lite liten. Men jag får sprutta ut lite mer smet nästa gång så de blir lite större.

Det jag också får tänka på till nästa gång är att jag inte vispar marängsmeten så hårt. För smeten ska ju rinna ut lite och inte bli toppig. Mina kakor behöll toppen vilket inte vart bra.
Men som sagt det var första gången jag gjorde dom och jag är jätte nöjd med resultatet!





5 kommentarer:

  1. Vilka söta macarons =) Hmm du ska röra lite mer i smeten och ett tips är att ta en tesked och lägg ut en klick på ett smörpapper och då ser du hur smeten blir och där ser du direkt om den blir slät eller toppig och då kan du bara röra på =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. SV: Hihi det är inte helt enklet men ju mer du rör i smeten desto mer lös blir den. Den blir toppig när du inte rör i smeten. Mandelmjölet och florsockret måste blandas ut odentligt dock får du ju inte rör för mycket för blir det för tunn så lufter dem inte. Man kan rädda dem då och tillsätta mandelmjöl och florsocker men det bästa är att göra testet på bakplåtspapper för då ser du att de riner ut. Jepp dem är inte helt enkla och innan jag fick till det så blev mina jätte toppiga ;-)
    Kramkram i massor!!

    SvaraRadera
  3. dom där var ju jättesöta! jag blir aldrig klok på macroner o kämpar med dem varje gång ;)
    ha det!!

    SvaraRadera
  4. Hej fina.. Jisses så snygga bakverk du fått till, ser supergoa ut med. Du kan då verkligen det mesta du. Ha jag undrar hur de skulle sett ut om jag försökt. Önskar dig en fin start på veckan gumman..

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Gokväll!!
    Förstår att det blev gofika!! Ser såå goda ut..mmm...
    Önskar dej en riktigt God natt!!
    Kram Annika

    SvaraRadera