söndag 3 oktober 2010

Bullfest, bullfest hela dan........

.... det ska vi ha idag, för idag är det kanelbullensdag!

I och för sig så är det inte kanelbullar men det är bullar fyllda med vaniljkräm, de är supergoda.
När jag klev upp imorse så satte jag igång direkt att baka bullar så grabbarna skulle få färska bullar när de vaknade.


Här kommer receptet om du också vill baka dom

Vanilj Knutar
50gr jäst
250gr smör eller margarin
5 dl vatten eller mjölk
1 dl strösocker
1 tsk salt
17-18 dl vetemjöl
1st ägg till pensling av bullarna
Pärlsocker att garnera med

Fyllning
150gr smör eller margarin
1dl vaniljsocker
1dl strösocker

Så här gör du
Smula jästen i bunken och tillsätt lite av degvätskan, fingervarmt smält smör och vatten/mjölk. Rör tills jästen har lösts upp. Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 45 min.
Blanda fyllningen till bullarna
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i två bitar. Kavla ut varje bit till en platta, ca 30x40 cm. Bred ut fyllningen och vik ihop degen i tre delar på längden. Skär degen i ca 3cm breda bitar. Skär ett djupt jack i bitarna och snurra ihop till snurror. Lägg snurrorna på bakplåtspappersklädda plåtar. Pensla med uppvispat ägg och låt jäsa ytterliggare ca 15 min utan bakduk.
Sätt ugnen på 225 grader. Strö pärlsocker på bullarna och grädda dom i ca 12-15 min. Låt dom sedan svalna på galler


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar